NR. 2 – 2013



Rezumate Studii Teologice 2013.2

† DANIEL Teologia – știința mântuirii și a vieții veșnice în gândirea Părintelui Stăniloae

Summary: Theology – the science of salvation and eternal life according to Father Stăniloae

Father Stăniloae’s theological work is comprehensive, rich and profound. It evinces the intense dynamics of the syntheses achieved as a result of musing on the major themes of faith and Church life, in dialogue wih contemporary missionary necessities. His works provide a creative neo-patristic synthesis in which faith dogmas, liturgical life and the mystical experience of the Church are intertwined and mutually illumine each other. Despite the diversity of topics it addresses, Father Stăniloae’s theology has a constant trait that allows us to grasp the whole which is contained by every part of his theologizing. This esential trait of his thought lies in the fact that he understands theology as a science of salvation and eternal life. Read more...


Gunther WENZ Ewige Gottesgemeinschaft. Evangelische Notizen zu Dumitru Staniloaes individueller Eschatologie in ihrem Verhältnis zur universalen

Rezumat: Comuniune veșnică cu Dumnezeu. Notițe evanghelice cu privire la eshatologia individuală în legătura ei cu cea universală la Păr. Dumitru Stăniloae

Eshatologia este înțeleasă ca învățătură referitoare la „lucrurile din urmă”, iar în acord cu Sirah 7,36, nimeni nu va greși cu ceva dacă în tot ceea ce face se va gândi la sfârșitul său. În altă ordine de idei, acolo unde în textul grecesc al Scripturii apare formula «τὰ ἔσχατα σοῦ», Vulgata traduce prin «novissima tua», ceea ce a și dus la înțelegerea învățăturii cu privire la «De novissimis», ca „eshatologie”. Philipp Heinrich Friedlieb folosește termenul de „eshatologie” pentru lucrarea sa Florilegium theologicum exhibens locorum de morte, resurrectione mortuorum, extremo iudicio, consumatio seculi, inferno seu morte aeterna et denique vita aeterna (1644). Noțiunea de „eshatologie” a ajuns astfel să desemneze ultima parte a Dogmaticii occidentale (De novissimis), dar și să domine întregul conținut al acesteia. Read more...


Pr. Ioan C. TEȘU Teologia ca exercițiu ascetic și experiență mistică. Aprofundări ale Părintelui Dumitru Stăniloae

Summary: Theology as ascetic exercise and mystical experience. Dwelling on the writings of Father Dumitru Stăniloae

The present paper presents the teachings of the most prominent Romanian Orthodox theologian – deemed to be the „patriarch of Romanian academic theology”, the „theologian of love” and the „saint of the Philokalia” – on the mystery of Theology. According to Fr. Stăniloae, knowledge of God, integral to theology, is ontologically bound to human soul, which carries deep within the „nostalgia for original Paradise” now lost, striving to regain it throughout one’s entire lifetime. Knowledge of God is an essential calling of the soul, which becoming aware of its relation and familiarity with God whose image it bears, like a divine imprint, endeavours to achieve likeness to Him. Thirst for God and for advancement towards Him is ingrained and rooted in man’s soul. Read more...


Lucian TURCESCU Părintele Dumitru Stăniloae despre lege, politică și natura umană

Summary: Dumitru Stăniloae on Law, Politics, and Human Nature

As other commentators on Orthodox theology have noted, Orthodox theologians tend to talk a lot about human nature, but much less about law, politics, and society. Stăniloae was no exception. Compared to Lossky, Berdyaev, and Soloviev, he said even less explicitly and directly about law. Nevertheless, several important points about law, politics, and human nature are reflected in his works. He saw law as a necessary result of the Fall into sin of the first humans, Adam and Eve. Read more...


Doru COSTACHE At the Crossroads of Contemporary Cosmology and the Patristic Worldview: Movement, Rationality and Purpose in Father Dumitru Stăniloae

Rezumat: Cosmologia contemporană și viziunea patristică despre lume: mișcare, raționalitate și sens la Părintele Dumitru Stăniloae

Articolul începe prin a discuta dificultățile întâmpinate de tradiționaliști, în condițiile instalării unei noi paradigme cosmologice la începuturile secolului trecut. Într-adevăr, noua viziune științifică despre universul în expansiune și diversele interpretări ale fizicii cuantice, ideea chiar a întregii realități în mișcare, devenire și schimbare, au ridicat probleme serioase pentru anumite medii din cadrul Bisericii. Reacțiile acestora, de la opoziția totală față de noua paradigmă la întoarcerea idolatră către științele antichității târzii, au pus în evidență – deopotrivă cu inabilitatea acestor medii de a angaja noul context – dificultăți de natură internă, mai precis lipsa lor de adecvare cu spiritul tradiției patristice. În viziunea autorului, aceste dificultăți au provenit din incapacitatea mediilor respective de a discerne – în contextul tradiției eclesiale – miezul mesajului patristic dincolo de diversele forme culturale în care acest mesaj a fost comunicat în primele secole creștine. Read more...


Pr. Radu BORDEIANU The Biblical Nature of the Church and the Ecclesial Nature of the Bible: An Analysis of Fr. Dumitru Stăniloae’s Ecclesiology

Rezumat: Natura scripturistică a Bisericii și natura bisericească a Scripturii. O analiză a eclesiologiei Păr. Dumitru Stăniloae

Eclesiologia Păr. Dumitru Stăniloae este ancorată în Sfânta Scriptură. S-a scris mult despre teologia sa neo-patristică și despre operele sale care privesc Sfinții Părinți ai Bisericii. Dar caracterul biblic al teologiei Pr. Stăniloae nu este tot timpul evident. Așa cum rezultă și studiul de față, Părintele Stăniloae a promovat o eclesiologie bazată pe Scripturi, așa cum a procedat atunci când a descris Biserica prin prisma realizării înfierii noastre de către Tatăl, în Hristos, prin Duhul Sfânt, sau când a subliniat că Biserica este un rug aprins, unitară și diversă în același timp. Astfel, el a prezentat un model de teologie biblică Ortodoxă, distinctă – dar nu separată – de studiile biblice catolice, protestante, sau istorico-critice. Read more...


Marian VASILE Regăsirea personală a tradiției și revelației în creația artistică oglindită în scrierile Părintelui Dumitru Stăniloae

Summary: The personal encounter with tradition and revelation in art creation, according to Fr. Dumitru Stăniloae

One of the many aspects addressed by Fr. Dumitru Stăniloae in his writings is the relationship between the personal freedom of the art creator and the conformity or obedience presupposed by Christian spirituality. The personality of a creator artist and his attitude towards tradition and revelation have been discussed, irrespective whether the the creative act pertains to the realm of the sacred or that of the profane. The act of creation is sacred due to the fact that God Himself is the supreme Artist. Read more...


Roland CLARK Nationalist and Trinitarian Visions of the Church in the Theology of Dumitru Stăniloae

Rezumat: Perspective naționaliste și trinitare asupra Bisericii în teologia Pr. Dumitru Stăniloae

Într-o perioadă dificilă, sub guvernare comunistă, Păr. Dumitru Stăniloae a reprezentat Ortodoxia românească, participând la o seamă de întruniri teologice și ecumenice în străinătate. În tot cazul, teologul român se bucură de mare autoritate în spațiul românesc, cu toate că opera sa nu a fost complet analizată și valorificată. Read more...


Ciprian Iulian TOROCZKAI Spre o formulă lărgită a definiției dogmatice de la Calcedon? Contribuția Pr. Dumitru Stăniloae la dialogul cu Bisericile necalcedoniene

Summary: Towards a broader formulation of the dogmatic definition issued by the Council of Chalcedon? Fr. Dumitru Stăniloae’s contribution to the dialogue with non-chalcedonian Churches

The Romanian Orthodox Church had a highly significant contribution to the ecumenical dialogue maintained during the 20th century between the Orthodox and the Old Oriental Churches. This dialogue engaged prominent Romanian specialists, among them the most important Romanian Orthodox theologian of the 20th century, Fr. Dumitru Stăniloae (1903-1993). Father Stăniloae joined the dialogue with the Old Oriental Churches with the visit paid by a Romanian Orthodox Church delegation to the Jacobite Church of Malabar (India), between 8-15 December 1961. Other steps were occasioned by the Inter-Orthodox Committee for dialogue with the Old Oriental Churches, which convened between 18-28 August 1971 at Addis Abeba, then by another meeting of the Orthodox sub-committee for dialogue with the Old-Orientals, held at Axum (Addis Abeba), between 8-13 January 1975. Both meetings were attended by Fr. Dumitru Stăniloae, to whom reporting on „Conciliar Christology” was also assigned. Read more...


Pr. Ioan MOGA Dumitru Stăniloae als Pastoraltheologe. Frühe Ansätze zu einer Erneuerung der orthodoxen Pastoral im 20. Jahrhundert

Rezumat: Contribuția pastorală a Pr. Dumitru Stăniloae. Formulări timpurii ale unei înnoiri a Pastoralei ortodoxe în sec. al XX-lea

Binevenita apariție a primelor trei volume din ediția operelor complete a Păr. Dumitru Stăniloae, cuprinzând articolele publicate în Telegraful Român (majoritatea din perioada 1930-1945), îndeamnă nu numai la o redescoperire a publicisticii teologice a acestuia, ci și la un exercițiu hermeneutic de reflecție asupra modului de a crea și formula teologie în spațiul public. Prezentul articol își propune un astfel de exercițiu pe un aspect mai puțin studiat în receptarea operei lui Dumitru Stăniloae: teologia pastorală. Read more...


Adrian MARINESCU Criteriile și fundamentele patristice ale teologiei, elemente structurale ale teologiei ortodoxe dintotdeauna și premize ale rezolvării problematicii teologice de astăzi (I)

Summary: Patristic criteria and grounds of theology, constant structural elements of Orthodox theology, and premises for solving today’s theological problems

The present study starts from the close intertwining of theology, the thought and ethos of Church Fathers, and Church liturgical practice. According to the Holy Fathers, there can be no theology and theologians outside the Church, seen as presence of the Heavenly Kingdom, and outside complete (liturgical) integration. A true theologian, bearing witness to Christ, to the Church and epitomizing genuine Christian living, is only the one who becomes a living Church whereby God’s work, or God’s collaboration with man, as grounds for all liturgical processes that take place within him and in the world, constituting a concrete, permanent reality. It is only this condition, which in Church History was par excellence the state of Holy Fathers, that can settle all problems, from theological and ecclesiastical ones to mundane ones. Read more...

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți navigarea.