NR. 4 – 2011



Rezumate Studii Teologice 2011.4

Alexandru PRELIPCEAN — O scurtă introducere în critica textuală: mărturii directe și indirecte ale textului Septuagintei

Summary: A brief introduction to textual criticism: direct and indirect testimonies of the Septuagint

Romanian Biblical Theology has paid rather little attention to the important research undertaken by textual criticism. Unfortunately, our knowledge of text analysis and its investigation methods is acquired only via the study of Occidental materials. This is the main reason that prompted us to address the topic of textual criticism in our paper. The direct and indirect testimonies brought by the text of the Septuagint (LXX) are extremely important, as they self-evidently speak of the inspiration of LXX, often questioned within the Roman-Catholic and Protestant pale, although this theological belief has resulted in numerous transcriptions and the perpetuation of this Greek form throughout the centuries. Read more...


Ilie CHIȘCARI — Metoda istorico-critică în exegeza Noului Testament

Summary: The Historical-Critical Method in the New Testament Exegesis

The Holy Scripture may be analyzed from various standpoints and by means of various methods. The present study briefly presents one of these methods, which is employed in the investigation of the Scripture as an objective foundation for any exegetical analysis of a biblical text: the Historical-Critical Method. This approach to the biblical text has developed progressively, by combining and logically structuring several metods (synchronic and diachronic), which originally developed in independent, even opposite directions, each attempting to become ultimate solutions in the study of the Scripture. Read more...


Corneliu CONSTANTINEANU — Narrative Interpretation in the Pauline Writings (I): Methodological Considerations

Rezumat: Interpretare narativă în scrierile pauline (I): considerații metodologice

Articolul prezintă evoluția dezvoltările recente  în studiile exegetice pauline cu un accent particular pe abordarea narativă în interpretarea scrierilor pauline. Se argumentează că această interpretare narativă, relativ nouă pentru scrierile pauline, aduce o contribuție semnificativă la teologia paulină. Pentru o înțelegere adecvată a metodologiei narative aceasta este prezentată într-un cadru mai larg al dezvoltărilor recente semnificative în studiile pauline cuprinzând următoarele: depășirea căutărilor pentru centrul teologiei pauline; noua perspectivă în studiile pauline; dinamica complexă a teologisirii la Apostolul Pavel; intertextualitatea – folosirea Vechiului Testament în epistolele pauline; teologia și etica la Apostolul Pavel; dimensiunea socială și politică a scrierilor pauline; abordări narative în interpretarea scrierilor pauline. După această încadrare necesară, articolul oferă o descriere a metodologiei în interpretarea narativă la Pavel trecând în revistă cei mai importanți proponenți ai acestei metode precum și contribuțiile lor semnificative în acest domeniu: Richard Hays, Norman Petersen, N.T. Wright, Ben Witherington, Stephen Fowl, Sylvia Keesmaat, Katherine Grieb and Douglas Campbell. Read more...


Dumitru Sorin STOIAN — Elemente de „introducere formală” în istoriografia bisericească elenă în secolul al XX-lea

Summary: Elements of a „Formal Introduction” to 20th-Century Greek Church Historiography

On the definition and object of this discipline, the definitions given by the Greek historians discussed here share a number of common traits: (a) Church History is a science; (b) all authors indicate the same object of Church History, a discipline that systematically and objectively investigates and presents the emergence and evolution of the Church (most authors approaching this aspect provide details on the object of this discipline: the territory spanned by the Church, the evolution of dogmas and ritual, the evolution of Church leadership, the Church-State relationships, etc.); (c) differentiation between General Church History and the local (or particular) one. Read more...


Emil IVANOV — Iconographic Interpretations of Theological Themes in Pseudo-Dionysius the Areopagite and in St. Gregory Palamas and the Reception of These Themes by Meister Eckhart

Rezumat: Interpretări iconografice ale temelor teologice ale lui Pseudo-Dionisie Areopagitul și Sf. Grigorie Palama și asimilarea acestor teme de către Meister Eckhart

Odele singulare închinate de Pseudo-Dionisie Sfintei Treimi, „Triadă suprafiinṭială, Dumnezeire mai presus de orice substanță, cunoștință și bunătate, Călăuzitoarea creștinilor către Înțelepciunea dumnezeiască”, realitate supraesenṭială, incomprehensibilă și insondabilă, au fost transpuse mai târziu la nivel iconic-iconografic. Compozițiile înfățișând Sofia-Înțelepciunea lui Dumnezeu sunt un exemplu grăitor. Diseminarea acestora în special în sec. al XIV-lea trebuie pusă în relație, neîndoielnic, cu difuzarea teologiei isihaste. Read more...


Gabriel HEREA — Simbolul în icoana de tradiție bizantină – note hermeneutice

Summary: Symbol in the Byzantine-Tradition Icon – Hermeneutical Notes

After a long period when the religious humanist painting was deemed an „icon”, we now witness a revival of the Byzantine art tradition. Iconographic programs, composition sketches, as well as artistic elements of the Palaiologan and post-Byzantine period are borrowed and adapted for liturgical use in the newly-built churches. Beside the attempt to recover the religious art peculiar to the Christian Orthodox culture, an intellectual effort is necessary in order to regain the spiritual significace of the symbols employed in Byzantine art, as well as the liturgical connections between hymnography and iconography. The present study is the result of our investigation into the „symbol” given artistic expression, and its use and usefulness in Byzantine-tradition art. Read more...


Dorin OPRIȘ — Cercetarea experimentală în domeniul educației religioase, între necesitate și etică

Summary: Experimental research into religious education, between necessity and ethics

The double subordination, to the Church and state, of the religious education carried out in schools, requires bringing the research into this field into agreement with scientific standards, however observing the aspects that pertain to man’s twofold capacity as a child of God and a being able to be educated towards reaching out to Him, since birth to the end of life. Read more...


Florin STAN — Modalități de cultivare a motivației creștine a copiilor și a tinerilor. Repere practice de abordare misionar-catehetică

Summary: How to Cultivate the Christian Motivation of Children and Youth. Practical Guidelines for a Catechetical-Missionary Approach

The Romanian Orthodox Church is nowadays challenged to intensify its missionary and catechetical activity among children and youth. Orthodox theological writings have addressed priests, catechists and even missionaries, but practical directions on how to generate and cultivate the Christian motivation of children and youth, through catechetical or missionary activities, are still largely needed. Read more...

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți navigarea.