NR. 4 – 2009



Rezumate Studii Teologice 2009.4

Lucreția VASILESCU — Marian Icons in Orthodox Worship on Romanian Land

Rezumat: Maica Domnului în iconografia românească

Iconografia bizantină este o artă prin excelență teologică; pentru Biserica Ortodoxă imaginea este, întocmai ca și cuvântul, un limbaj ce exprimă dogmele și învățăturile sale. Învățătura de credință este transpusă în icoană și dezvăluită cu ajutorul culorilor. Fereastră a măreției și luminii Împărăției lui Dumnezeu, icoana deschide realitatea transcendentă în fața ochilor credinței și evlaviei credinciosului și mijlocește întâlnirea tainică și reală a acestuia cu persoana sfântă. Read more...


Mihail MIHALCU, Mihaela LEONIDA — Iconography in the Late Romanian Middle Ages: Granulometry Issues

Rezumat: Câteva probleme de granulație la iconarii Evului Mediu Românesc

Prezentul studiu se ocupă de materialele folosite ca mediu în operațiile de mărunțire conduse în atelierele iconarilor români medievali. Iconografii români cunoșteau faptul că materialele solide cu care lucrau trebuie aduse la granulații corespunzătoare exigențelor tehnicilor picturale și că mărimea granulelor avea o importanță deosebită la realizarea lucrărilor lor. Read more...


Mihaela PALADE — Cărămida în arhitectura sacră bizantină – între material de construcție și element estetic

Summary: The Brick in Byzantine Sacred Architecture: Construction Material and Aesthetic Element

One of the most widespread construction materials, the brick, was characteristic to Byzantine architecture, and has become a constant presence throughout the centuries and across the geographic areas under Byzantine influence. The constructors’ skills and resourcefulness in building churches have always known how to exploit the exceptional plastic value of this material, which at a first sight might seem common and unpretentious. Read more...


Pr. Ilie MELNICIUC-PUICĂ — Abrevieri din manuscrisele biblice regăsite în iconografie

Summary: Biblical Manuscript Abbreviations Employed in Iconography

The Byzantine art employs numerous abbreviations, which a non-specialist may find difficult to decipher. The Church, however, as an institution ensuring the preservation of faith unity and the Orthodox accuracy of the message passed down from our Saviour through the Apostles, endeavours to make its dogmatic and artistic treasure known to those seeking the salvific Truth. Orthodoxy is not a religion of the elites, a mysterious teaching, but reveals itself gradually through a body of God-inspired writings. It is both the form and content of Christianity, the two components intertwined. Read more...


Monahia Atanasia VĂETIȘI — „Și refăcând chipul în vrednicia cea dintâi, l-a unit cu dumnezeiasca frumusețe…” Note despre icoana bizantină și imaginea religioasă occidentală

Summary: “Restoring the image to its former dignity, He united it with the divine beauty…” On the Byzantine icon and Western religious painting

The present study starts from the remark that most worship places evince a lack of stylistic unity and harmony of images. Icons and frescoes manifest two different artistic visions, one belonging to the Eastern Byzantine tradition, and the other to the Renaissance or Baroque Western culture. Read more...


Ierom. Mihail GHEAȚĂU — Estetică și limbaj în iconografie

Summary: Iconography: Aesthetics and Language

Whereas introducing heretical texts among the liturgical ones is inadmissible, accepting heretical imagery is equally unwelcome and entails the same accountability. The present article intends to present the beauty, power and truth of icons, largely ignored while naturalistic images are promoted within the ecclesial space; although some may be even beautiful, they always lack the presence of the Holy Spirit. Read more...


Dragoș MÎRȘANU — Further Notes on the Aesthetic Shadowof Gothic Arianism in Ravenna

Rezumat: Din nou despre „haina” estetică a arianismului goților în Ravenna

Studiul de față oferă considerații noi în marginea unei cercetări recente, intitulată – în traducere – „Despre «haina» estetică a arianismului: arheologie, arhitectură și artă în epoca ereziilor”, pe care am publicat-o în paginile unui Festschrift Andrei Pleșu (Zeta Books, 2009). Aceasta era o investigație asupra posibilei reflecții în artă a disputei teologice între barbarii arieni și romanii ortodocși din Galia, Hispania sau Italia, în perioada Antichității târzii (sec. V-VI). Read more...

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți navigarea.