NR. 3 – 2009



Rezumate Studii Teologice 2009.3

Pr. Viorel IONIȚĂ — Fragen des gemeinsamen Gebetes im Rahmen des Ökumenischen Rates der Kirchen.  Schlussbericht der Sonderkommission: Empfehlung für das gottesdienstliche Leben

Rezumat: Probleme legate de rugăciunea comună în cadrul Consiliului Ecumenic al Bisericilor. Raportul final al comisiei speciale:  recomandări pentru viața de rugăciune

Bisericile Ortodoxe au avut din ce în ce mai multe dificultăți în relațiile lor cu Consiliul Ecumenic al Bisericilor (CEB) mai ales după schimbările politice din Europa Centrală și de Est de la sfârșitul anului 1989 și începutul anului care a urmat. Aceste dificultăți s-au agravat în special în jurul celei de a 7-a adunări generale a CEB de la Canberra (1991), atât în legătură cu unele poziții teologice protestante liberale, cât și în legătură cu conținutul și felul în care era organizat programul de rugăciune la întrunirile ecumenice din acel timp. Read more...


Pr. Constantin COMAN — Sfânta Scriptură și ermineutica biblică ortodoxă

Summary: The Holy Scripture and Orthodox Biblical Hermeneutics

Biblical hermeneutics, the study of the interpretation of the Holy Scriptures, is insufficiently developed within the Orthodox ecclesial realm. Romanian theology is no exception. Moreover, Orthodox biblical hermeneutics is heavily indebted to late 19th century Occidental biblical hermeneutics, and therefore is not “representative for the Orthodox ecclesial realm” as it does not “stem from, or express the life or theology of the Eastern Church”. Read more...


Vasile Adrian CARABĂ — Ce știm despre Elisei (sec. XIV), profesorul lui Georgios Gemistos Plethon (*ca. 1355-†1452)?

Summary: What we know about Ellisaeus (14th century), the teacher of Georgios Gemistos Plethon (*ca. 1355-†1452)?

Ellisaeus, the teacher of Georgios Gemistos Plethon (*ca. 1355-†1452) of Adrianopolis, the European court of the Asian sultan Murad I, is a ‚famous anonymous’ person. This is not irony, but historical fact. It is not the first time in history that an person meets fame simply for having a famous disciple. Read more...


Pr. Marius Daniel CIOBOTĂ — Discursul omiletic în contextul comunicării publice

Summary: Homiletic Discourse in the Context of Public Communication

Communication is a phenomenon defining and governing social interaction, so that nowadays its multivalent influence cannot be ignored in any field of human life. The explosion of theoretical and practical works on this vast topic is striking. The term communication is today on everyone’s lips. Communication processes, however, imply a high degree of complexity and diversity, especially in their manifestations. Read more...


Marius PORTARU — Natura textului patristic, regula fidei a traductologiei patristice

Summary: The Nature of a Patristic Text, Regula Fidei of Patristic Traductology

The endeavour of outlining a theory of patristic texts translation, motivated by the necessity of having one or several Romanian collections of patristic translations meeting today’s scientific (international) standards of such enterprise (a spiritual one in both its essence and consequences), must take into account the nature of the patristic/inspired text, entailing the specific difference as well as the proximate genre of traductological considerations proposed by the present book. The clear understanding of a patristic text’s nature is the key rule for the traductologist and implicitly the translator, as well as the key premise for communicating with the patristic text’s author. Read more...


Anthony PAPANTONIOU — The Theandric Mystery of Jesus Christ in Byzantine Christology

Rezumat: Taina teandrică a lui Iisus Hristos în hristologia bizantină

Principiul teandricității constituie cea mai semnificativă contribuție a teologiei bizantine la hristologie. Taina teandricității lui Iisus Hristos, Logosul Întrupat, adică unirea deplinității firii dumnezeiești cu o umanitate plenară în ipostasul/persoana Mântuitorului Iisus Hristos și modul de ființare teandric a Cuvântului Întrupat, ca urmare a enipostazierii naturii umane în ipostasul dumnezeiesc al Logosului, constituie esența creștinismului. Articolul de față încearcă să identifice primele exprimări ale principiului teandric, luând în discuție conceptul de unire ipostatică și formula „o singură fire întrupată” din teologia chiriliană, definiția calcedoneană care se referă la „o Persoană/Ipostas în două naturi”, conceptul neo-calcedonean de ipostas compus și sintagma de energie teandrică lansată de Sf. Dionisie Areopagitul. Read more...