NR. 2 – 2018



Rezumate Studii Teologice 2018.2

Diac. Lect. Dr. Mihai CIUREA — Dumnezeu Tatăl (πατηρ) în Epistola sobornicească a Sfântului Iacob

Summary: God the Father (πατήρ) in the Catholic Epistle of Saint James

God is called three times [ὁ] πατήρ (i.e. Father) in the Catholic Epistle of St. James (cf. Jas 1:17; 1:27; 3:9), and this title has a special meaning in expressing the attributes and works of God, in the immediate context of the Old Testament allusions developed within the text. The predominant connotation of divine fatherhood in this writing is related to His creative work, which refers to heavenly luminaries, orphans and widows, or to all human beings in general, created “in the image and likeness of God” (Gen 1:26). Read more...


Dr. Ioan POPA-BOTA — The analysis of the curriculum for secondary education from the point of view of religious education. General Competence 1: Defining the specificity of personal faith in relation to other beliefs and convictions

Rezumat: Analiza curriculumului pentru învățământul secundar din punctul de vedere al educației religioase. Competența generală 1: Definirea specificității credinței personale în raport cu alte credințe și convingeri

Acest studiu analizează corelarea conținuturilor, competențelor generale și specifice prevăzute de programa școlară de religie ortodoxă pentru clasele liceale cu capacitățile de receptare specifice vârstei adolescenței. Adolescența, din punct de vedere al dezvoltării psihice poate fi caracterizată sintetic prin trei chestiuni definitorii: adaptarea la mediu (integrarea treptată în valorile vieții), depășire (dezvoltarea conștiinței de sine urmată de o căutare permanentă prin autoreflectare, autoevaluare și raportare la ceilalți) și definire și afirmare a propriei personalități. Read more...


Drd. Mihai-Iulian GROBNICU — “Are They Saved?” Christian Witness in a Multi-Religious Context

Rezumat: „Sunt aceștia mântuiți?” Mărturia creștină într-un context multi-religios

Acest studiu se dorește a fi o reflecție asupra modului de a da mărturie creștină într-o lume în care discursul public este supus unui amplu tratament deconstructivist sau de corectitudine politică, și în care globalizarea și libera circulație îi aduce pe creștini, după mult timp, în ipostaza de a trăi foarte aproape de oameni care împărtășesc alte credințe religioase. Read more...


Drd. Florin-Ciprian PETRE — Les méthodes de prière hésychaste antérieures à saint Grégoire Palamas. Quelques repères historiques

Rezumat: Metodele Rugăciunii isihaste anterioare Sf. Grigorie Palama. Câteva repere istorice

Începând cu a doua jumătate a secolului al-XX-lea, un număr mare de patrologi specialiști în istoria literaturii monahale creștine, precum și un număr semnificativ de filologi s-au aplecat asupra istoriei, evoluției și importanței curentului monahal isihast, dar mai ales ale rugăciunii isihaste. Prezentul studiu nu-și propune o analiză exhaustivă a istoriei evoluției acestui curent monahal, care se întinde pe o perioadă de aproape un mileniu, ci doar încearcă o scurtă introducere, prezentând câteva repere istorice, considerate esențiale de către autor, repere care oferă cititorului posibilitatea de a avea o viziune de ansamblu bine fundamentată istoric și teologic. Read more...


Drd. Andrei MACAR — Dialogul ecumenic dintre Bisericile Ortodoxe și Bisericile Vechi-Orientale desfășurat la Addis Abeba și receptarea acordurilor lui teologice în spațiul ortodox răsăritean

Summary: The Ecumenical Dialogue between Eastern and Oriental Orthodox Churches from Addis Ababa and Its Reception in the Eastern Orthodox Theology

Addis Ababa has been an important place for ecumenical dialogue. It has been the forum for many discussions and ecumenical encounters not just in the last century, but to this day. Among these encounters were the meeting of the Central Committee of World Council of Churches (WCC) from 1971, the assembly of the Christian Students Associations from 1973, and the ninth meeting of the Joint Commission for Theological Dialogue between the Catholic Church and the Oriental Orthodox Churches from 2012, to name just a few. Read more...

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți navigarea.